Skip to main content

HR-strategie = de strategische doelstelling van de 'Human Resources' in een organisatie

Om een HR-strategie integraal te implementeren wordt er samenwerken met andere disciplines zoals hoog-management, IT, financiële afdeling en operationele management.

Hoe kan je een goede HR-strategie creëren?
◾ De missie: waarom bestaat jouw organisatie? Wat is de bijdrage aan een betere wereld?
◾ De visie: hoe wil je de missie bereiken op langere termijn? Wat is het uitdagende doel waarvoor medewerkers zich graag inzetten?
◾ De strategische doelen: welke acties nemen jullie om de visie te realiseren?
◾ De kernwaarden van de organisatie: wat is het DNA van jouw organisatie? Wat maakt je organisatie uniek op de markt?
◾ De klantbelofte: wat zijn de interne en externe behoeftes van klanten ?

𝐇𝐮𝐦𝐚𝐧 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐢𝐞𝐟 - 𝐝𝐨𝐞𝐥𝐞𝐧
Hoe gelukkig zijn medewerkers met hun werk en werkgever? Wat vinden ze belangrijk in hun werk? Wat vinden ze van hun werkomgeving? Welke aspecten moeten binnen de organisatie veranderen voor de medewerkers? (cultuur en sub culturen op de afdelingen, leiderschapsstijlen, retentie en de arbeidsvoorwaarden, ...)

𝐁𝐮𝐬𝐢𝐧𝐞𝐬𝐬 - 𝐝𝐨𝐞𝐥𝐞𝐧
Welke behoefte heeft de business ten aanzien van de ‘People aspect’ om de strategische doelstellingen te realiseren?

𝐄𝐱𝐭𝐞𝐫𝐧𝐞 𝐮𝐢𝐭𝐝𝐚𝐠𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐨𝐩 𝐤𝐨𝐫𝐭𝐞 𝐞𝐧 𝐥𝐚𝐧𝐠𝐞 𝐭𝐞𝐫𝐦𝐢𝐣𝐧
Welke externe ontwikkelingen zijn van belang om opgenomen te worden in de HR-strategie? zoals wettelijke of juridische wijzigingen, gezondheidsrisico’s maar ook veranderingen op langere termijn zoals sociale, en technologische ontwikkelingen

Voordat je met de HR-strategie aan de slag gaat, is het van belang om eens de opgenomen acties te overlopen:
◽ Hebben we alle belangen van medewerkers en business, goed afgewogen?
◽ Kunnen we de HR-strategie ook waarmaken?
◽ Is er een goede focus aangebracht in prioriteiten bij het opstellen van de doelstellingen?
◽ Zijn de HR acties afgestemd op elkaar?

De volgende stap is een 𝐯𝐢𝐬𝐮𝐞𝐞𝐥 𝐇𝐑 𝐦𝐨𝐝𝐞𝐥 maken om overzichtelijk te kunnen tonen hoe en strategie tot stand zal komen.